Lausunto Ivalo-Keväjärvi -alueen koltansaamen kielipesästä

Pirkko Saarela, päivähoidon johtaja
Sirpa Maukola-Juuso, osastopäällikkö

Ivalo-Keväjärvi -alueen koltansaamen kielipesä

Inarin kunta on esittänyt Kolttien kyläkokoukselle, että se palkkaisi työntekijän kartoittamaan Ivalo-Keväjärvi-alueen kielipesään haluavat lapset, toimintatilan sekä työntekijät. Inarin kunta oli halukas ostamaan tämän palvelun Kolttien kyläkokoukselta. Kyläkokous on välittänyt tämän tehtävän edelleen Saa´mi Nue´tt ry:lle, koska kyläkokous ei pysty palkkaamaan tällä hetkellä ketään.

Saa´mi Nue´tt ry:n hallitus on keskustellut asiasta kokouksessaan 29.9.07 ja on sitä mieltä, että Inarin kunnan tulisi viipymättä palkata työntekijä aloittamaan kielipesän toiminta jo vuoden 2007 aikana. Lasten sekä mahdollisten työntekijöiden kartoitus on jo tehty, liite 1. Tämä kartoitus on jo kertaalleen toimitettu Inarin kuntaan Marjo Semenoffin toimesta.

Saa´mi Nue´tt ry:n mielestä on korkea aika, että Inarin kunta etsii sopivan toimitilan ja huolehtii työntekijöiden mahdollisesta koulutuksesta.

Sevettijärvellä pitkään toiminut kielipesä sai aikaan hyviä menetelmiä siirtää kieltä ja kulttuuria alle kouluikäisille lapsille. Kielipesän työntekijällä Katri Fofonoffilla (puh: 0400 896207) on valtava määrä valmista oppimateriaalia ja hänen ammattitaitoaan tulisikin käyttää hyväksi uusien kielipesätyöntekijöiden ohjaajana.

Saa´mi Nue´tt ry on halukas osallistumaan kielipesän käynnistämiseen ja aloittamaan neuvottelut Inarin kunnan kanssa tulevaisuuden rahoitusmalleista: yksi mahdollinen vaihtoehto on Anarâškielâ Servi ry:n tapainen malli hallinoida ja etsiä rahoitusta kielipesätoiminnalle. Kuitenkin tässä vaiheessa kunnan rooli kielipesätoiminnan käynnistäjänä on keskeinen, koska Saa´mi Nue´tt ry:llä ei toistaiseksi ole tähän tarvittavaa varallisuutta.

Toivomme, että tästä alkaa hyvä yhteistyö koltansaamen kielen ja kulttuurin edistämiseksi Saa´mi Nue´tt ry:n ja Inarin kunnan välillä!

Yhteistyöterveisin,
Tiina Sanila, puheenjohtaja